Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Bart Michiels : 'Opvallende crowdfunding TWERK vzw je steentje letterlijk bijdragen'

twerk vzw

De gevel van TWERK vzw, het bekende chocoladeatelier in de Collegestraat Herentals, ziet er al enkele decennia niet uit.  De onafgewerkte gevel is niet geïsoleerd.  Renovatie is méér dan dringend noodzakelijk.

Bart Michiels, coördinator marketing en communicatie : 'TWERK start een originele crowdfundingactie. Je kan letterlijk je steentje bijdragen door een virtueel legoblokje te schenken.

TWERK  is een chocoladeatelier waar 35 mensen met autisme persoonlijk aangepast werk hebben. Het maatwerkbedrijf kan terugblikken op een bijzonder productief jaar, waarin het nooit eerder zoveel chocolade produceerde en verkocht.

Maar door de crisis zien we de grondstoffenprijzen spectaculair stijgen. Ook de loonkosten beginnen door te wegen. En dan zwijgen we nog over de energiefactuur. We hebben wel zonnepanelen, maar die dekken maar 20% van ons totaal energieverbruik. Chocolade maken eist nu eenmaal veel energie.

Door de stijgende energieprijzen wordt een investering dus heel acuut. De renovatie van onze voorgevel wordt geraamd op €40.000. En dat is heel veel geld voor ons.'

De muur van Sjef & de website van Joris

'Daarom vraagt TWERK aan zoveel mogelijk donateurs en sponsors om een steentje bij te dragen', vervolgt Michiels.  Op de website www.steentjebij.be speelt Sjef een speciale rol. Sjef is een van de doelgroep-chocolatiers op TWERK, en een echte legofreak. Door hem kwam TWERK op het idee om mensen letterlijk hun steetje te laten bijdragen. En dat idee combineerden ze met het talent van Joris, een collega van Sjef en een crack in ICT.

“Op de site vind je een foto van onze aftandse gevel die we moeten renoveren,” vervolgt Bart. “Die gevel deelden we op in 1.000 stukjes. Als je ons wil steunen, dan kan je een steentje kopen van 40 EUR, het bedrag dat ook recht geeft op een fiscaal attest. Als je dat steentje koopt, kan je zelf de kleur bepalen en er zelfs een tekst op zetten. Bijvoorbeeld je naam, of een speciale boodschap voor iemand. Je betaalt online, en dan zie je meteen je steentje in jouw kleur en met jouw tekst op de muur verschijnen. Je moet het doen om te geloven.”

 De website geeft bovendien op een alternatieve manier een inkijkje in TWERK. Maar liefst 15 medewerkers werden als legofiguurtje vereeuwigd, en via hen krijg je een mooi beeld van de diversiteit én talenten van de mensen die bij TWERK aan de slag zijn,' besluit Bart Michiels.

Legocolade?

En er is nog meer. TWERK zou TWERK niet zijn als ze niet zouden doen waar ze goed in zijn: originele fairtrade chocolade produceren en verpakken. Vlak na een bijzonder drukke sinterklaasperiode startten ze de productie op van “LEGOCOLADE”: in drie verschillende legodoosjes bieden ze de (h)eerlijkste chocolade aan. Heel speciaal zijn chocolade legoblokjes: een perfect eindejaarscadeautje voor onder de kerstboom of op de feesttafel. Ze bieden de Legocolade aan in hun popup-shop in de Collegestraat, tijdens weekdagen tussen 9u30 en 16u.

Winterlicht

Bovendien is heel deze maand het centrum van Herentals nog stemmig verlicht, dankzij de Winterlichtwandeling die werd uitgestippeld. Voor de Winterwandelaars houdt TWERK speciale avondopeningen op 22, 23, 28, 29 en 30 december. Late night-shoppers kunnen er tot 21u terecht voor de legocolade, maar ook voor een verwarmend soepje of theetje. Of voor warme chocolademelk, natuurlijk. En hoewel TWERK zich net buiten het parcours van de wandeling bevindt, kan je niet missen: enkele verlichte TWERK-legofiguurtjes wijzen je de weg vanop de hoek van de Zandstraat en de Collegestraat.

Spannend. Maar hartelijk.

Het worden dus spannende tijden voor TWERK. 40.000 EUR is heel ambitieus voor een kleine organisatie. En de nood is heel hoog. TWERK laat de actie dan ook lopen tot einde maart.
En wat als ze het niet halen? 
Bart Michiels: “We hebben nog wel wat ideetjes, maar die sparen we even op. In de eerste plaats hopen we vooral dat mensen onze inspanningen en creativiteit gaan appreciëren. We hadden ook op bedeltocht kunnen gaan. Maar door deze heel speciale campagne tonen we aan dat we niet klagen, maar heel actief aan TWERK gaan. We hopen vele harten te verwarmen. En uiteindelijk onze gevel ook, natuurlijk.”

Op donderdagochtend 22 december was het eerste rijtje van 25 steentjes al gevuld. Nog 39 te gaan, dus.

www.steentjebij.be

twerk vzw

Deel dit artikel